Az 1%-os szja felajánlások
2008.09.14.
Kategorizálva: Címlap, Támogatók Címkézve: 1%, Dzsaj Bhím
2008. tavaszán az adózók közül 813.914 fő tette meg felajánlását valamely egyházi szervezet javára. Ez a négymillió adófizető polgár közül meglepően kevés.
A 20% körüli arány azonban nem is olyan kicsiny, ha tudjuk, hogy a felmérések szerint a magyar állampolgároknak mindössze 10-15 %-a áll elkötelezett viszonyban valamely egyházi szerveződéssel.
Ennél persze jóval többen vannak, akik hisznek Istenben. Az Adóhivatal azonban az 1 %-ot nem az Isten folyószámlájára utalja. A papoknak pedig csak ennyien szánják a pénzüket.
A hazai vallási kínálat a lakosság nagy többsége körében nem támaszt keresletet…
Lássuk, hogyan alakul a vallási szervezetek palettája az adófizető polgárok döntései alapján.
Hat évvel ezelőtt még csak 538.708 polgár adta jövedelemadója 1%-át az egyházaknak. Idén már másfélszer annyian döntöttek így, tehát hat év alatt 51%-kal nőt a felajánlások száma.
„Történelmi egyházak”
2002-ben a felajánlók több mint 90 %-át tették ki az ú.n. „történelmi egyházak” javára rendelkező polgárok. A katolikus egyház egymaga a felajánlások 62%-át kapta. A Református Egyház (az Erdélyi Gyülekezettel), és az Evangélikus Egyház, tehát a kálvinisták és a lutheránusok együtt 27%-ot, a Zsidó Hitközségek Szövetsége 1%-ot. Ez összesen a 90%.
2008-ra a kép módosult. A zsidó felekezet támogatottsága ebben az időben alig nőtt. A zsidók körében a kedvezőtlen demográfiai folyamatok, a szekularizáció, a szervezeti széttagolódás mind-mind a növekedéssel szemben hatott.
A hagyományos keresztény népegyházak viszont látványos kampányokkal, lendületesen növelték támogatóik számát (hat év alatt kb. 49 %-kal). A lakosság hagyományosan megkeresztelt rétegei tehát lassan megszokják egyházuk támogatásának ezt a formáját, a felajánlás kitöltése természetessé válik kb. minden 5. adózó polgár számára.
Kisebb egyházak
A kisebb egyházak némelyike legalább olyan történelmi múltra tekinthet vissza, mint azok, amelyek magukat „történelmi egyházak”-nak nevezik. A „kicsik” támogatóinak köre mindenesetre a „történelmieknél” gyorsabban növekedett, ezért a „történelmi egyházak” támogatói összességükben ma már nem érik el a felajánlók 90%-át.
A növekedés bajnoka a Baptista Egyház, amely hat éve még kevesebb, mint 4000 támogatóval rendelkezett, idén pedig átlépte a 10.000 főt. Szintén lenyűgöző a Krisna-tudatú Hívők Közösségét támogatók körének növekedése: hat év alatt 5000 főről 11.000 főre. Mindkét egyház esetében valószínű, hogy a növekmény elsősorban a karitatív tevékenységükkel rokonszenvező külső támogatóknak köszönhető.
A legnépesebb „kisegyház” immár két évtizede a 16.206 adó-felajánlót maga mögött tudó Hit Gyülekezete. Hat évvel ezelőtt még alig 10.000 támogatójuk volt, tehát az ő körük is gyorsabban bővül, mint a „történelmieké”.
Keleti tanítások
A hindú, buddhista, taóista irányzatok népszerűsége a nyugati világban – így Magyarországon is – egyre kézzelfoghatóbb. A Glasenapp által „az örök világtörvény vallásainak” nevezett tanításokat hazánkban számtalan kisebb nagyobb szervezet képviseli. A támogatók kb. fele a hindú, fele pedig a buddhista jellegű szerveződéseket favorizálja.
A 2008. tavaszi szja felajánlók már 25 keleti világnézetet képviselő szervezet közül választhattak. Legnagyobb közülük a Krisna-tudatú Hívők Közössége, de ezer fölötti adófizető támogatja mind a Gyémánt Út Buddhista Közösséget, a Tan Kapuja Buddhista Egyházat és a Buddhista Missziót is. A többi 21 szervezet ezeknél újabb alapítású. Hat évvel ezelőtt jóval szűkebb volt az orientalisztikus választék.
Támogatóik számát az új és régi szerveződések együttesen hat év alatt több mint kétszeresére növelték: 11.000 főről 24.597 főre. A lendület nemcsak arra volt elegendő, hogy az orientalista szervezetek lépést tartsanak a hagyományos népegyházak jól szervezett, országos méretű támogatói kampányaival, hanem még a részarányukat is 50%-kal emelni tudták: a 2002. tavaszi 2%-ról 2008-ban 3%-ra.
A Dzsaj Bhím Közösség a hazai világnézeti tájképben
Telepítsd a Flash Playert a lejátszáshoz!
A Dzsaj Bhím Közösség tagjai cigány fiatalok, akik továbbtanulnak, és másokat is erre bíztatnak. Az „oktatás, meggyőzés, szervezés” számunkra több mint napi tevékenység: ez a mi meggyőződésünk, elkötelezettségünk, hitünk.
Ezért csatlakoztunk a világ legnagyobb létszámú hátrányos helyzetű etnikai közösségének, a dalitoknak a szellemi mozgalmához. Indiában sok millióan vannak, akik „Dzsaj Bhím”-mel köszönnek, továbbtanulnak, és másokat is erre bíztatnak. Dr. Ámbédkar példáját követik: maguk választották meg a világnézetüket. Ámbédkar 1950-ben leírt megfontolásai alapján kerestek hitet: bíznak az erkölcs szabályozó erejében, hisznek a szabadságban, egyenlőségben, testvériségben, tisztelettel tekintenek a racionális természettudomány eredményeire, és legyőzhetőnek tartják a szegénységet. A világ legnépesebb demokráciájában a buddhizmust választó dalitok a leggyorsabb társadalmi előrelépést mutató csoport.
Hányan lehetünk? A Dzsaj Bhím Közösség magja ma néhány aktivista Baranyában, Borsodban Budapesten, Birminghamben, Bombayben. Tartozik hozzánk egy középiskola kétszáz diákkal, egy focicsapat, néhány kedves barátunk, aki támogat minket. A diákok, focisták, támogatók azonosulnak néhány fontos célkitűzésünkkel, de azt nem lehet mondani, hogy valóban tagjai a Dzsaj Bhím Közösségnek. Mégis kikre számíthatunk, amikor Dr. Ámbédkar intelme alapján „taníttatunk, lelkesítünk, szervezkedünk”? A diákokra, focistákra, támogatókra biztosan, a közösség tagjaira még biztosabban. Ám van egy szélesebb közeg: azok, akik egyetértenek velünk.
Mi alapján fognak megtalálni minket a velünk egyetértők, a leendő támogatóink?
Elveink és tetteink alapján:
1. Közösségünk üde színfolt a világnézeti tájképben. Újra olvassuk a megkopott elveket: nem ölök, nem lopok, nem paráználkodom, nem hazudok, nem részegeskedem és nem narkózok. Felelősséget vállalok a saját életemért.
2. Közösségünk elsősorban továbbtanuló cigánytelepi fiatalokból áll. Köszönjük a magyar társadalomnak, hogy vannak támogatóink. Bankok és biztosítók Budapestről, önkormányzatok Borsodból és Baranyából, háziasszonyok, egyetemisták és színészek.
3. Jogvédő tevékenységekben veszünk részt, hogy egyenlő szintű oktatásban részesüljenek a cigány gyerekek. Ne kerüljön minden ötödik roma gyermek kisegítőbe, szűnjön meg a szegregáció Miskolcon, Hajdúhadházon és mindenütt.
4. Iskolákat szervezünk. A Dzsaj Bhím Közösség tagjai részt vettek a Gandhi Gimnázium, az Amrita Tanoda, a mánfai és az ózdi roma tehetséggondozó kollégiumok valamint az alsószentmártoni Kis Tigris Gimnázium létrehozásában.
5. Iskolát működtetünk. A Dr. Ámbédkar Gimnáziumnak ma kétszáz halmozottan hátrányos helyzetű diákja van Ózdon, Sajókazán, Hegymegen, Szikszón, Alsóvadászon, Lakon, Mágocson, Hidason.
6. Szeretnénk, ha a többi hazai egyházban is megjelenne ez a célkitűzés. Dolgozunk azon, hogy cigány fiatalok tömegesen bekerüljenek a debreceni, a pannonhalmi, a fasori, a piarista, a ciszterci vagy a kunszentmiklósi gimnáziumokba.
7. Antiklerikális világnézeti közösség vagyunk. Dr. Ámbédkar „semmittevők hadá”-nak nevezte a buddhista szerzeteseket. Indiai barátaink papság nélküli buddhista mozgalmat hoztak létre. Hazánkban is sokan vannak, akik nem szakértőkre bíznák a saját világnézetüket.
8. A modern természettudomány sok konfliktusban győzött a vallási babonákkal szemben, de Voltaire, Darwin, Giordano Bruno ma is aktuális. A Dzsaj Bhím Közösség munkája arra irányul, hogy iskolázatlan embereket felkészítsünk egyenrangú helytállásra a modern világban. Buddha tanítása szerint a nemtudást fölszámolva tudjuk kioltani a kínokat.
9. Angolul tanulunk. Cigánytelepi diákjaink középiskolásokat fogadnak Hollandiából, művészeket Franciaországból, önkénteseket Indiából. Ehhez kell az angol.
10. Dolgozunk az egészséges életmódért. Szép eredményeink vannak iszákosmentő tevékenységünkben Baranyában. Sok fiatalt juttatunk megfelelő orvosi ellátáshoz. Népszerűsítjük a korszerű táplálkozást és a sportot.
11. Sikeres focicsapatot működtetünk Sajókazán, hogy legyen közösségi tér, ahol romák és nem romák közös identitást alakíthatnak ki.
12. A szabadságban, az egyenlőségben és a testvériségben hiszünk. A francia forradalom e hármas célkitűzése nemcsak a demokráciák, hanem a polgárjogi küzdelmek alapelve is Dr. Ámbédkartól Martin Luther Kingig és Nelson Mandeláig.
13. Legyőzzük a szegénységet. Az Ámbédkar-követő dalitok a leggyorsabb mobilitást mutató csoport Indiában. Botránynak tartjuk, hogy Magyarországon még léteznek cigánytelepek, és sikerrel dolgozunk jobb körülményekért Hidastól Sajókazáig.
Sajókaza, 2008. szeptember 14.
Derdák Tibor
Legaktívabb kommentelők