Mi a buddhisták erkölcsi felelőssége a rohingyák elleni népirtás idején?
2017.10.25.
Kategorizálva: Címlap
Author: Pardeep Attri, egy ámbédkarita blogger, a Dzsaj Bhím Közösség Punjabi önkéntese.
Buddha volt az ókori társadalom első nagy reformere és Br. Babasaheb Ámbédkar hitte, a buddhizmus forradalomként is értelmezhető. A vallási forradalom társadalmi és politikai formát öltött, amikor Asóka király felvette a buddhista vallást.
Dr. Ámbédkar az ókori iratok és erről szóló irodalom tanulmányozása közben arra a megállapításra jutott, hogy a Buddhizmus előtti térségbeli közösségek nem fejlesztettek ki semmiféle társadalmi értékeket szabályozandó morális érték- illetve normarendszert. A morális és társadalmi forradalmat Buddha indította el. A rohingyák életkörülményei rosszabbak, mint a Dél-Afrikai őslakosok jogai az ottani apartheid rendszer alatt, a világ vezető lapjai mégsem cikkeznek a rohingya népirtásról. Rohingyák százai és ezrei lettek elüldözve otthonaikból az utóbbi évtizedek alatt.
Myanmar (buddhista ország) államhatalma állatként bánik az országban évszázadok óta élő rohingya kisebbséggel. Megtagadja a kisebbséghez tartozó emberek alapvető jogait, ezek között az állampolgársághoz való jogukat is. A rohingya kisebbség mozgási szabadsága, orvosi ellátáshoz és tisztes megélhetéshez való joga úgyszintén semmibe van véve.
A legutóbbi rohingya meneküléshullám idén, augusztus 25.-én kezdődött, amikor rohingya felkelő csapatok botokkal és bozótvágó késekkel támadtak több mint 30 rendőrőrsre. Vajon elfogadható-e hogy az úgynevezett buddhista csőcselék a myanmari hadsereg támogatásával erre válaszképpen ezreket üldözzön el otthonából, miközben nőket és lányokat erőszakolnak meg?
2017 augusztusa óta több mint fél millió rohingya lett elüldözve otthonából és Myanmar elhagyására kényszerítve. A myanmari hadsereg egységei és magukat buddhistának nevező csőcselék több ezer rohingyát gyilkolt és erőszakolt meg. A legfrissebb UNICEF jelentés szerint több mint 300 000 rohingya gyerek vált menekültté és vár sürgős segítséget.
Az ENSZ Biztonsági Tanácsa napokban megállapította, Myanmar állam a muszlim rohingya kisebbségével szembeni bánásmódja a népirtás tankönyvi példája. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának van hatalma gazdasági szankciókkal sújtani Myanmar kormányát, ám úgy tűnik ez a lehetőség kihasználatlan marad. Miért? Azért, mert akiket gyilkolnak, muszlimok?
Miért hallgatnak a buddhista szervezetek a rohingyák ellen elkövetett népirtásról? Ezt a kérdést azért nem teszem fel más vallások szervezeteivel kapcsolatban, mert én a buddhizmushoz kötődöm, ezért elsősorban az a kérdés foglalkoztat, miért hallgat a buddhista közösség? Mi van Buddha erkölcsi tanításával és miért nem képes a buddhista közösség szavát emelni a rohingya közösség szembeni erőszakkal a magát buddhistának nevező fanatikusok részéről?
Kevés buddhista szervezet ítélte el a muszlim Rohingya közösség elleni erőszakot, de amikor akár csak egy muszlim személy támad meg egy más közösséget, a világ elvárná, hogy az egész muszlim világ ítélje el azt. Micsoda képmutatás! Miért és hogyan vált elfogadottá, hogy buddhisták gyilkolhatnak ártatlan embereket és senki nem vonja őket kérdőre? A buddhizmus alapja a moralitás és az úgynevezett buddhisták ártatlan emberek elleni erőszakos támadásainak elítélésére való képtelenség nem fogja öregbíteni a buddhizmus jó hírnevét.
Nem tudom komolyan azon, magát buddhistának valló személy buddhista elkötelezettségét, aki nem képes felszólalni a magát buddhistáknak nevező személyek erőszakos cselekményei ellen. A buddhizmus annak idején erkölcsi forradalmat indított el és úgy tűnik, ez most el lett árulva a jelen buddhista közösségei által. Lehet, hogy számomra ez a világ buddhista közösségeiből való kiábrándulást jelenti. Úgy gondolom, a buddhista közösségeknek minden más közösségnél nagyobb erkölcsi felelőssége és kötelessége megnevezni és elítélni az úgynevezett buddhisták által Myanmarban elkövetett emberiesség elleni bűnöket.
Megértem, hogy Aung San Suu Kyinek talán nem áll hatalmában direkt módon leállítani a népirtást annak ellenére, hogy az ország vezető politikusa, mivel a Rohingyák elleni atrocitásokba magas rangú katona vezetők is bevonódtak, akik nem biztos, hogy kontrollja alatt állnak, de ennek feltétlenül együtt kell járnia azzal, hogy nem szólal fel az atrocitások ellen? A myanmari, úgynevezett buddhisták által elkövetett rohingya muszlimok elleni erőszak bárminemű mentegetése vagy eltussolása elfogadhatatlan. Aung San Suu Kyi talán rohingya muszliok gyilkolásáért kapta Nobel-békedíját? Miért nincs még megfosztva Aung San Suu Kyi etttől a díjtól?
A rohingya menekültek élete sem könnyű. Néhány héttel ezelőtt Srí Lankában rohingya menekültek egy csoportját egy buddhista szerzetes vezetésével támadták meg helyi huligánok. Mi a bajuk ezeknek az úgynevezett buddhistáknak? Miért érzik szükségét ezek a magukat buddhistának nevező személyek Buddha tanainak tökéletes félremagyarázását? India a rohingyák válságára adott- a menekültek visszaküldésében tetten érhető- válasza pedig hasonlóképpen szégyenletes. Nem kérdés, hogy India buddhistái részei Buddha örökségének. India büszke Buddha indiai származására, de vajon Buddha elküldené-e a muszlim rohingyákat, ha nála keresnének menedéket?
Az ENSZ szóvivője 2009-ben a rohingyákat a „világ talán legelhagyatottabb és barátokat leginkább nélkülőző népének” nevezte. Ki mutasson irántuk együttérzést és szeretetet, ha nem a buddhisták? Mutassuk meg a világnak a buddhizmus igazi arcát! Mi a buddhisták erkölcsi felelőssége a magukat ugyancsak buddhistáknak nevező csoportok által elkövetett rohingyák elleni népirtás idején?
Azon töprengek, mit tenne Buddha, a világnak a moralitás útját mutató ember a rohingya népirtás idenén.
Forrás: http://index.hu/kulfold/2017/10/20/mianmar_rohingja_gyerekek_gyerekrajzok/
Az Európai Buddhista Egyesülés állásfoglalása a myanmari Rohingyák helyzetével kapcsolatban
Az Európai Buddhista Egyesülés éves közgyűlésén, 2017 szeptember 27.-én Lengyelországban
Aggódunk a Myanmarban kialakult helyzet, az emberi jogok semmibevétele és az életek kioltásával járó erőszak miatt. Tudomásunkra jutott, hogy Rakine szövetségi államban emberek gyilkosságot, verést,éheztetést, rossz bánásmód miatt fellépő betegségeket, nemi erőszakot és üldöztetést szenvednek. A menekülők otthonait távozásuk után rendszeresen felgyújtják.
Az Eruópai Buddhista Egyesülés nyilvánosan hitet tesz buddhizmus alaptételei mellet és megerősíti azokat, emlékeztetve a világ vezető buddhista tekintélyeinek 2012-es, a myanmari buddhistáknak címzett állásfoglalására:
„ Meg kívánjuk erősíteni a világ felé, és Benneteket pedig támogatni kívánunk a legalapvetőbb buddhista elvek- a nem ártás, a kölcsönös tisztelet és az együttérzés elveinek- gyakorlatában.
Ezek a Buddha által tanított legalapvetőbb elvek a buddhista gyakorlat lényegei:
A buddhista tanítás alapja a gyilkolástól és sérelmet okozó magatartástól való tartózkodás iránti elkötelezettség.
A buddhista tanítás alapja az együttérzés és a kölcsönös törődés. A buddhista tanítás mindenki irányában tiszteletteljes, osztály, kaszt, etnikai és vallási hovatartozástól függetlenül.”
Európai buddhistákként kiállunk ezen értékek mellett és kifejezzük szolidaritásunkat az erőszak és az üldöztetés minden áldozatával.
Továbbá kifejezzük a béke, az erőszakmentesség és az emberi jogok tiszteletben tartása állapotának visszaállításában és a minden etnikai csoport békés, egyenlőség alapú együttéléséhez szükséges körülmények visszaállításában való érdekeltségünket.
Legaktívabb kommentelők